I 2011 startede supermarkedskæden Netto et mobilselskab og navngav det Nettalk. Idéen bag selskabet var dengang – og er stadig i dag – at kunne tilbyde danske mobilbrugere et abonnement med rimelige priser, akkurat som de priser, vi kender fra hylderne i Netto. Netto er som bekendt en discountbutik, og supermarkedskæden er i dag landets største. Netto ved altså i høj grad, hvad danskerne lægger vægt på, når de fylder indkøbskurvene, og de brander sig på at tilbyde gode varer til discountpriser. Præcis det samme vil supermarkedskæden gerne kunne give i form af et mobilabonnement, og derfor opstod Nettalk. Ønsket om billigere priser på mobilabonnementer må siges at være lykkedes for Netto, og hos Nettalk finder du i dag nogle af markedets billigste fastprisabonnementer.
Første gang du ser logoet fra Nettalk, er det ikke svært at regne ud, at netop Netto står bag dette mobilselskab. Nettalks logo minder nemlig i høj grad om Nettos eget med den gule baggrund og den lille skotske Terrier, der nu ikke længere holder en indkøbskurv i munden. I stedet er et netværkssymbol placeret på logoet, der altså signalerer mobilselskab snarere end supermarked. Udover sammenhængen mellem Netto og Nettalk i form af det meget genkendelige logo, følger også en række fordele med dit Nettalk-abonnement, hvis du samtidig er kunde i Netto. Herunder kan du læse meget mere om disse fordele, og hvad Nettos relativt nye mobilselskab har at tilbyde.
Fastprisabonnementer hos Nettalk
Som kunde hos Nettalk har du mulighed for at vælge mellem flere forskellige abonnementer. Her er blandt andet tale om fastprisabonnementer, der – som navnet antyder – er prissat til en fast månedlig pris med forskelligt indhold. I et fastprisabonnement får du altså en samlet pakke med SMS, MMS, taletid og data inkluderet. Hvilket af fastprisabonnementerne, der vil være det bedste for dig, afhænger af dit forbrug, og hvad du oftest benytter din mobiltelefon til. Det er nemlig forskelligt fra abonnement til abonnement, hvad der er inkluderet, og hvad du skal betale ekstra for. For ikke at løbe ind i dyre overraskelser, når månedens regning skal betales, er det derfor altid en god idé først at finde ud af, hvilke behov man har, inden et bestemt abonnement vælges. Især hvad angår data, er der forskel på fastprisabonnementerne hos Nettalk, og derfor bør du overveje dit dataforbrug, inden du vælger det ene abonnement frem for det andet.
Hvis du ofte rejser til udlandet og derfor har brug for at kunne tilgå internettet via din mobiltelefon uden for Danmarks grænser, er det en god idé at vælge et abonnement med udlandsdata inkluderet. Det kan nemlig hurtigt blive dyrt at gå på nettet i andre lande, hvis ikke udlandsdata er en del af dit faste abonnement. Hos Nettalk er der mulighed for at få mobilabonnementer med forskellige mængder udlandsdata inkluderet, så afhængig af hvor ofte og hvor længe ad gangen du plejer at rejse, bør du vælge det abonnement, der bedst matcher dine behov. Du kan læse meget mere om Nettalks forskellige fastprisabonnementer ved at klikke her.
Få ét samlet abonnement til hele familien
Hos Nettalk er det muligt at samle alle familiens mobilabonnementer i én samlet pakke. Det kan der være både økonomiske og praktiske fordele forbundet med. Hvis I derfor er en familie, hvor både børn og forældre har en mobiltelefon, de ofte benytter, kan det være værd at tage et kig på familieabonnementsløsningen fra Nettalk. Her på siden kan du læse om, hvor mange personer der kan være dækket af et familieabonnement, hvad der er inkluderet i abonnementet, og hvilke andre særlige detaljer, der gælder for et sådant abonnement.
Hvis du samler hele familien abonnement i én pakke hos Nettalk, undgår du at skulle finde rundt i flere forskellige regninger fra forskellige udbydere. I stedet modtager du blot én regning per måned, som altså dækker hele familien. Samtidig har du mulighed for nemt og enkelt at få overblik over familiens samlede forbrug. Det gør du ved at logge ind med dit eget brugernavn og password på Nettalk.dk. På siden fremgår det også, hvordan et familieabonnement er bygget op, og hvordan du får hele familiens mobilabonnementer flyttet over i én samlet pakke. Du finder disse oplysninger ved at klikke ind på siden her. Når du skal påbegynde et familieabonnement hos Nettalk, vælger du først en administrator. Denne administrator skal være en af de voksne medlemmer i familien. Når denne administrators mobilnummer er blevet aktiveret, er det muligt at oprette flere andre numre under familieabonnementet. Det er samtidig muligt at flytte et allerede eksisterende abonnement fra Nettalk over i familieabonnementsløsningen.
Når du er kunde hos Nettalk, kan du ringe gratis til andre Nettalk-kunder. Det betyder med andre ord, at du ikke bruger den inkluderede mængde taletid i dit abonnement, når du benytter dig af Nettalk til Nettalk-tjenesten. Hvis hele familiens mobilabonnementer er samlet hos Nettalk, kan I derfor også gøre brug af denne fordel, og I kan derved spare jeres inkluderede taletid til andre opkald.
Brug din mobil i udlandet
I de abonnementer hos Nettalk, hvor der er inkluderet SMS, MMS, data og taletid, har du mulighed for at benytte din mobil i EU-lande, uden at det koster ekstra. Du kan med andre ord ringe samt sende SMS’er og MMS’er i samme omfang, som du er vant til hjemme i Danmark. Med hensyn til brug af data i EU-lande er der fastsat et loft for, hvor meget af den inkluderede data, der er i dit faste abonnement, du kan benytte uden for Danmarks grænser. Hvis du er på ferie i et EU-land og opbruger den mængde udlandsdata, der er inkluderet i dit abonnement, vil du modtage en besked om dette, og herefter vil du blive nødt til at betale ekstra for at gå på nettet. Hvis du gerne vil læse mere om reglerne for brug af udlandsdata hos Nettalk, kan du klikke her.
Betal kun for det, du bruger
Hos Nettalk er det også muligt at vælge en såkaldt uden abonnement-løsning, hvor du kun betaler for det forbrug, du faktisk har. Dette abonnement er især velegnet til dig, der ikke særligt ofte benytter din mobiltelefon. Samtidig henvender løsningen sig til dem, der ikke har lyst til at benytte taletidskort, hvor man risikerer at løbe tør for taletid i utide. Med en uden abonnement-løsning fra Nettalk undgår du disse situationer, og du vil altid have mulighed for at sende SMS’er, MMS’er, foretage opkald og benytte internettet. I abonnement er fastsat en bestemt pris per SMS, per MMS, per GB data, ligesom det koster en bestemt pris at foretage et opkald per minut. Hvis du gerne vil læse mere om de konkrete priser på uden abonnement-løsningen, finder du dem her.
Køb en startpakke, og kom godt i gang
For at komme hurtigt i gang med dit abonnement hos Nettalk, kan du benytte dig af en startpakke. En sådan startpakke køber du i din lokale Nettobutik, og den indeholder alt det, du behøver for at komme i gang som kunde hos Nettalk. I en startpakke er der inkluderet et SIM-kort, et kundekort og en guide, som hjælper dig godt i gang med dit nye Nettalk-abonnement. Kundekortet kan bruges til at optjene ekstra taletid, når du til daglig handler i Netto. I afsnittet nedenfor fremgår det, hvordan du benytter dig af denne mulighed.
For at aktivere dit abonnement hos Nettalk, skal du registrere din startpakke inde på deres hjemmeside. Du finder lige her et videre link til, hvordan du registrerer dig hos Nettalk. Under denne registrering skal du blandt andet vælge, hvilket abonnement du ønsker, og om du vil have nyt mobilnummer eller beholde det gamle. For mange er det fordelagtigt at flytte deres allerede eksisterende mobilnummer fra den gamle udbyder og over til den nye. På den måde undgår du nemlig at skulle give dine kontakter dit nye mobilnummer, for at de kan ringe og skrive til dig.
Optjen ekstra taletid
En stor fordel ved at vælge Nettalk som din mobilabonnementsudbyder er, at du har mulighed for at optjene ekstra taletid hver måned, hvis du samtidig er kunde i en af Nettos mange butikker. Denne slags fordele er der kun få udbydere, der tilbyder i dag, og hvis du alligevel plejer at gøre dine indkøb i Netto, kan det hurtigt blive en god forretning at have mobilabonnement hos Nettalk. Du har mulighed for at optjene ekstra taletid ved alle fastprisabonnementer. Vælger du derfor den såkaldte uden abonnement-løsning, er denne mulighed ikke inkluderet. Dog har du stadig mulighed for at scanne dit kundekort, når du handler i Netto, selvom du ikke har et fastprisabonnement. Din optjente taletid vil i så fald blive indløst, hvis du i den kommende måned vælger at skifter over til et fastprisabonnement. Din optjente taletid behøver med andre ord ikke at gå til spilde.
Den ekstra taletid optjenes ved, at du scanner dit kundekort, hver gang du handler i en Nettobutik. Her registreres det, hvor meget du har købt ind for, og beløbet omregnes derefter til taletid. Det er forskelligt fra abonnement til abonnement, hvor meget ekstra taletid du maksimalt har mulighed for at optjene på en måned. Samtidig afhænger det af abonnementet, hvor meget du skal handle ind for for at optjene et minut ekstra taletid. Ved at klikke her kan du se en tabel over, hvordan Nettalk omregner dine penge brugt i Netto til ekstra taletid i dit mobilabonnement.
Du kan gøre brug af din optjente taletid i den førstkommende måned. Det betyder altså, at du i løbet af en måned samler sammen til en bestemt mængde ekstra taletid, som så bliver indløst i dit mobilabonnement måneden efter. På Nettalk.dk kan du logge ind på ”Min Side” for at holde øje med, hvor meget ekstra taletid du indtil videre har optjent til den følgende måned. På hjemmesiden har du også mulighed for at beregne, hvad dine penge brugt i Netto svarer til i taletid. Her skriver du blot, hvad du har handlet for, samt hvilket fastprisabonnement du benytter, og så viser beregneren, hvor meget taletid du har optjent.
”Min Side” på Nettalk.dk kan du logge på ved at klikke her. Du logger ind med mobilnummer og adgangskode, og du har derefter mulighed for at administrere dit abonnement på en række forskellige områder. Se blandt andet dine regninger og dit forbrug, tank penge på din konto, og skift abonnement, hvis du finder behov for det.
Beregn dataforbrug, og undgå dyre regninger
Diverse online tjenester kan hurtigt sluge al din inkluderede data. For at undgå ubehagelige og dyre overraskelser, når din mobilregning skal betales, er det en god idé at gøre sig klart, hvor meget data du cirka har brug for i løbet af en måned. Det vil naturligvis variere fra måned til måned, men de fleste mobilbrugere lander nogenlunde på den samme mængde hver måned. I mobilabonnementerne fra Nettalk er der inkluderet forskellige mængder data, og du har derfor mulighed for at vælge en løsning, der passer til dine behov. Derudover kan du naturligvis altid tanke din datamængde op løbende, hvis du kan se, at du er ved at løbe tør. Hvordan denne tank op-funktion fungerer, kan du læse mere om i et af de kommende afsnit.
Når du skal finde frem til, hvor stort dit dataforbrug cirka er over en måned, kan du benytte Nettalks databeregner, som du finder her på siden. I skemaet, som du finder på siden, fremgår det, hvor mange MB eller KB data de forskellige online tjenester i gennemsnit bruger per minut. Kender du derfor nogenlunde til dit eget forbrug af disse forskellige tjenester, kan du hurtigt regne dig frem til, hvor meget data du har behov for i dit abonnement. Lytter du eksempelvis ofte til musik på Spotify, når du er på farten, skal du forvente at bruge cirka 1 MB/minut.
Køb et tank op-kort i din lokale Netto
Et mobilforbrug kan hurtigt ændre sig, og hvis du i løbet af en måned finder ud af, at du har behov for mere taletid eller flere GB data, kan du heldigvis hurtigt og nemt tanke op på dit eksisterende abonnement. Nettalk tilbyder en række færdigpakker, hvad angår deres mobilløsninger, og det er derfor ikke usandsynligt, at nogle af deres kunder kommer til at opleve, at deres forbrug er en anelse højere end det, der er inkluderet i deres mobilpakke.
Når du skal tanke mere taletid eller flere GB data på dit abonnement, kan det ske på to måder. Første mulighed er at købe et såkaldt tank op-kort i en af Nettos mange butikker rundt om i landet. Med et tank op-kort kan du sætte et bestemt beløb ind på din konto hos Nettalk, og beløbet kan så bruges på mere taletid eller mere data. Du bestemmer selv, hvor mange penge dit tank op-kort skal være på, alt efter hvor stort et forbrug du har. På selve tank op-kortet fremgår det, hvordan du indløser kortet og gør brug af kortets beløb i dit abonnement.
Mangler du i løbet af måneden taletid eller data, kan du også tanke op ved at betale med dit kreditkort. Det gør du ved at logge på ”Min Side” på Nettalk.dk. De fleste vælger på samme måde at betale med kreditkort, når deres abonnement månedligt skal betales. Her har du desuden mulighed for at vælge automatisk betaling, så du slipper for at skulle huske på at få overført penge til din konto hos Nettalk, når det er tid til at få betalt for dit mobilabonnement.
Sådan skifter du abonnement til Nettalk
Der er flere fordele ved at vælge et mobilabonnement fra Nettalk. Fordelene er især store, hvis du ofte benytter din mobiltelefon til at foretage opkald, og hvis du samtidig dagligt handler ind i Netto. I det tilfælde kan du nemlig få den taletid, du har brug for, uden at du skal have flere penge op af lommen. Dine varer indkøbt i Netto bliver blot omdannet til taletid, og det sker helt automatisk, når du scanner dit kundekort ved kassen i Netto.
Har du besluttet dig for at skifte mobilabonnement til Nettalk, kan dette gøres både hurtigt og nemt. Nettalk sørger nemlig for alt det praktiske ved abonnementsoprettelsen, ligesom de også siger din gamle abonnementsaftale op for dig. Det eneste, du derfor skal gøre, er at finde ud af, hvilket af Nettalks abonnementsløsninger der passer bedst til dig. Samtidig skal du beslutte, om du ønsker at få et nyt mobilnummer eller få dit gamle flyttet over til Nettalk. Det tager som regel kun et par dage at flytte dit nummer. Når du er klar til at oprette et abonnement hos Nettalk, kan du blot klikke her for at komme i gang.
Som allerede eksisterende kunde hos Nettalk kan du naturligvis også skifte til et andet abonnement, hvis du finder ud af, at du har behov for mere eller mindre taletid eller data i løbet af en måned. Skift af abonnement kan ske ved, at du logger ind på ”Min Side” på Nettalk.dk. Her vælger du, hvilket abonnement du gerne vil skifte over til. Vær her opmærksom på, at dit nye abonnement først kan træde i kraft fra den første i den kommende måned. Hvis du derfor akut står og mangler taletid midt på måneden, kan en løsning derfor være både at tanke mere taletid på dit abonnement og samtidig skifte til et abonnement med mere taletid inkluderet. På den måde undgår du nemlig at løbe ind i samme problem måneden efter.
Nettalk gør brug af TDC’s netværk
I alle mobilabonnementer hos Nettalk er der inkluderet 4G. For at benytte dig af den hurtige 4G-forbindelse, skal du dog være opmærksom på, at det blandt andet kræves, at du har en mobiltelefon, der kan gøre brug af 4G, ligesom du også skal befinde dig i et område, hvor 4G-forbindelsen er tilgængelig. Hvis du derfor står over for at skulle skifte din gamle mobiltelefon ud med en ny, er det værd at lægge mærke til, om den nye mobil understøttes af 4G. Gør den ikke det, kan du nemlig ikke benytte 4G, selvom det er en del af dit mobilabonnement.
I de fleste områder af Danmark er det i dag muligt at koble sig på en 4G-forbindelse via en mobiltelefon. Hvis ikke det er muligt at oprette forbindelse til et 4G-netværk, vil de fleste mobiltelefoner automatisk forsøge at finde en 3G-forbindelse. Forskellen på 4G og 3G er kort fortalt hastigheden på forbindelsen. Med 3G vil du altså opleve, at det går væsentligt langsommere, når du surfer på nettet, streamer musik eller downloader videoer på din mobil. I og med at de fleste danskere i høj grad benytter deres mobiltelefoner til at gå på nettet, er 4G-netværket klart at foretrække for størstedelen af os.
I Danmark findes der overordnet tre netværk: Telia/Telenors, TDC’s og 3’s. Forskellige udbydere køber sig så ind på disse netværk, så deres kunder kan benytte netværket, når de går på nettet. Hvad angår Nettalk, benytter selskabet sig af TDC’s netværk. Det er altså TDC’s master, der leverer internetforbindelse til dig, hvis du har mobilabonnement hos Nettalk. I dag siges det, at TDC tilbyder det bedste 4G-netværk, selvom dette altid vil afhænge af, hvor i landet du befinder dig. Du kan relativt nemt finde ud af, hvor god dækningen er i dit område, ved at se på et dækningskort.
Som kunde hos Nettalk er det naturligvis relevant at kigge nærmere på TDC’s dækningskort, og det kan du finde ved at klikke her. På kortet kan du indtaste din adresse eller det område, hvor du oftest befinder dig, og derefter vil det fremgå, hvor høj en internethastighed du har mulighed for at opnå i det pågældende område. I de større byer er det sjældent en udfordring at koble sig på et 4G-netværk, men bor du i et af udkantsområderne i landet, kan det være hensigtsmæssigt at tjekke dækningen, inden du vælger et bestemt mobilabonnement. I disse områder vil der nemlig sommetider være forskel på, hvor god en forbindelse du kan opnå hos de forskellige udbydere af netværk.
Kundeservice
Som eksisterende eller potentiel kunde hos Nettalk, kan du altid gøre brug af kundeservice, hvis du har spørgsmål til et af abonnementerne, din regning eller noget tredje. Kundeservice kan kontaktes på telefonnummer 70 10 01 02 i hverdagene. Du har også mulighed for at sende en mail, som derefter vil blive besvaret af en kundeservicemedarbejder hurtigst muligt. Udenfor den almindelige telefontid har Nettalk imidlertid også en døgntelefon åben, som kan benyttes i tilfælde af, at du skal spærre dit abonnement. Det gælder eksempelvis, hvis din mobil er blevet stjålet. I sådan et tilfælde skal abonnementet gerne spærres så hurtigt som muligt, så tyvene ikke har mulighed for at misbruge dine oplysninger eller dit abonnement. Her kan du altså ringe til Nettalks døgntelefon, der hjælper dig med at spærre din telefon. Abonnementet kan ligeledes spærres på ”Min Side” på Nettalk.dk.
Udover Nettalks kundeservice, som du kan rette din forespørgsel til, finder du også en lang række oftest stillede spørgsmål på deres side. Hvis dit spørgsmål derfor opstår udenfor åbningstiderne hos kundeservice, er det muligt alligevel at få hjælp på deres side. Eksempelvis finder du svar på, hvordan du optjener ekstra taletid, hvordan du skifter over til et andet abonnement hos Nettalk, og hvor god internetdækningen er i netop dit område. Du finder de oftest stillede spørgsmål samt svar på disse ved at klikke her.
Som en ekstra service har du desuden mulighed for at blive ringet op af en Nettalk-medarbejder. På den måde slipper du for at sidde i kø til næste ledige medarbejder, hvilket i travle perioder godt kan tage et stykke tid. Inde på Nettalk kan du indtaste dit mobilnummer og bede om at blive ringet op. Du får dermed inden længe en kundeservicemedarbejder i røret, som blandt andet kan hjælpe dig med at finde frem til, hvor stort dit forbrug er, og hvilket Nettalk-abonnement der dermed vil passe til dig.
Adresse og kontaktinformationer
Nettalk
Netto
Salling Group A/S
Rosbjergvej 33
8220 Brabrand
Tlf: 70 10 01 02
email: [email protected]
Læs mere her
Find her vores overordnede oversigt over abonnementsløsninger i Danmark
Find her vores oversigt over mobilabonnementer
Find her vores oversigt over abonnementer på mobilt bredbånd
Find her vores oversigt over bredbånd
Læs her om andre udbydere på TDCs netværk: Telmore, Fullrate, Yousee, Hallo, DanskNet og Unotel.
Læs her vores artikel om dækningskort. Her kan du se forskellene i dækning på de forskellige netværk.