Lånekassen

Lån penge nu. Få et kviklån eller forbrugslån nemt og hurtigt

  • Nyheder
  • Lånetyper
    • Banklån
    • Billån
    • Realkreditlån
    • Forbrugslån
    • Samlelån
    • Kviklån
    • Studielån
  • Låneberegnere
    • Boliglån
    • Banklån
    • Realkreditlån
    • Forbrugslån
  • Udbydere
    • Banker
    • Realkredit
    • Pension
    • Forsikring
    • Forbrugslån
    • Kviklån
  • Privatøkonomi
    • Abonnementer
    • A-kasse
    • Betalingskort
    • Budgetskemaer
    • Forsikring
    • Pension
    • Skat
    • Valutakurser
Sti til denne side: Lånekassen / Penge / Erstatning ved flyforsinkelse

Opdateret 9/8-2021

Erstatning ved flyforsinkelse

De fleste af os har oplevet forsinkelser i forbindelse med flyrejser. Men det er ikke alle, der tænker over, at flyforsinkelser kan give rigtig gode erstatninger. Disse erstatninger kan gives hele 3 år efter forsinkelsen. Så selvom du ikke har været ude at flyve fornylig, så kan der fortsat være gratis penge at hente. Har du været forsinket med et fly inden for de seneste 3 år, så vil det være dumt ikke at søge om erstatningen. Erstatningen gælder ikke kun forsinkelser, men også hvis du er blevet afvist ved boarding pga. overbooking, eller hvis dit fly er blevet aflyst.

Du kan få op til 4.500 kr. i kompensation ved flyforsinkelse

 

Du tænker sikkert, at det er besværligt. Det er det faktisk også, hvis du går igennem hele processen selv. Men ved hjælp af en service som Dansk Rejsehjælp, skal du ikke røre en finger. Tjenesten klarer det hele for dig. Til gengæld skal Dansk Rejsehjælp have 30% af erstatningen. Du kan så selv beholde de sidste 70% af erstatningen.

Ønsker du ikke at dele din erstatning, så kan du fint klare det hele selv. Det er en besværlig proces, men du beholder hele beløbet selv. Det er dit valg.

Få op til 4.500 kr. i kompensation ved flyforsinkelse og aflysninger
Få op til 4.500 kr. i kompensation ved flyforsinkelse og aflysninger

Et er dog sikkert. Hvis du ikke har tænkt dig selv at søge om erstatning, så vil det være dumt ikke at benytte Dansk Rejsehjælp. Du slipper for alt besværet og du beholder selv 70% af erstatningen, hvis sagen vindes.

Dine rettigheder

Hvad enten dit fly er forsinket eller helt aflyst, så har du en række rettigheder og kan gøre krav på erstatning af forskellig art.

Helt generelt vil du typisk have krav på flere af følgende kompensationer:

  • Mad og drikke betalt af flyselskabet
  • Økonomisk kompensation på op til 4.500 kroner
  • Refusion af din flybillet
  • Overnatning på hotel betalt af flyselskabet
  • Transport mellem hotel og lufthavn betalt af flyselskabet
  • Mulighed for at give besked om din forsinkelse eller aflysning pr. mail, fax eller telefon

Dine nøjagtige rettigheder vil varierer afhængig af situationen; om dit fly er aflyst eller forsinket, hvor længe det er forsinket, hvor lang rejsen er og lignende kriterier.

Du finder flere konkrete oplysninger om dine rettigheder ved hhv. en flyforsinkelse og flyaflysning i de følgende 2 afsnit:

Flyforsinkelse

Til at begynde med kigger vi nærmere på dine rettigheder i forbindelse med en flyforsinkelse. Der gælder særlige regler, alt efter hvor du flyver fra, samt hvor langt du skal flyve.

Hvis dit fly er forsinket mellem 2-4 timer, har du som minimum ret til at modtage mad og drikke, som flyselskabet skal sørge for. Derudover har du også krav på at få lov til at sende en gratis mail, fax eller foretage et gratis telefonopkald for at oplyse f.eks. pårørende om din forsinkelse.

Ovenstående rettigheder gør sig gældende ved følgende flyforsinkelser:

  • Flyrejser kortere end 1.500 km – forsinket 2 timer eller mere
  • Flyrejser længere end 1.500 km – forsinket 3 timer eller mere, gælder for flyrejser inden for EU
  • Flyrejser længere end 3.500 km – forsinket 4 timer eller mere, gælder for flyrejser uden for EU

Oplever du en flyforsinkelse på minimum 5 timer, har du krav på at få refunderet hele rejsen svarende til fuld billetpris. Alternativt skal flyselskabet tilbyde dig en gratis flyrejse helt hjem til startstedet, hvis du f.eks. vælger at afbryde din rejse undervejs (ved mellemlandinger o. lign.).

Er du så uheldig, at flyet bliver forsinket helt til dagen efter planlagt afgang, så har du ret til en gratis hotelovernatning samt transport mellem hotel og lufthavn – begge dele er selvfølgelig på flyselskabets regning.

Aflyst fly

Ved et aflyst fly gælder der nogle lignede rettigheder og erstatninger som ved flyforsinkelser – dog er der et par enkelte forskelle, som vi kigger nærmere på lige herunder.

Når du oplever et fuldstændig aflyst fly, så kan du som udgangspunkt vælge enten at få ændret din rejse til en anden destination eller afgangstidspunkt, eller du kan afbryde din planlagte rejse og få penge retur svarende til fuld billetpris.

Står du i en situation, hvor du har behov for midlertidig overnatning og mad, har du tilmed krav på et betalt hotelophold, gratis måltider samt 2 telefonopkald eller mails for at give besked om aflysningen til f.eks. pårørende. Gør du brug af dit krav på et hotelophold, har flyselskabet også pligt til at betale din transport mellem hotel og lufthavn.

Du har ret til at modtage gratis mad og drikke senest 2 timer efter aflysningen. Hvordan måltiderne fordeler sig, og hvad de består af, kan variere fra land til land – i en dansk lufthavn vil du dog typisk have krav på følgende:

  • Morgenmad til en værdi af 125 kr.
  • Frokost til en værdi af 150 kr.
  • Aftensmad til en værdi af 200 kr.

Vær opmærksom på, at du desuden har ret til at modtage kompensation for dit aflyste eller forsinkede fly. Dette kan du læse mere om lige herunder:

Økonomisk kompensation

Ud over de mange forskellige rettigheder og krav i ovenstående afsnit, har du også krav på økonomisk erstatning ved flyforsinkelse og aflysning af flyrejser.

Uanset om der er tale om et aflyst eller forsinket fly, kan du dog ikke modtage økonomisk kompensation, hvis situationen skyldes uventede og usædvanlige hændelser som følgende: krig, terror, strejker, uvejr eller sikkerhedsmæssige problemer.

Forsinkelse:

For at modtage økonomisk erstatning ved en flyforsinkelse, skal flyet været forsinket i mindst 3 timer til den endelige destination. Desuden kan du højst modtage økonomisk kompensation svarende til billetprisen, når det gælder forsinkelser.

Du kan modtage op til følgende beløb afhængig af rejsen:

  • Under 1.500 km: Erstatning på 250€
  • Over 1.500 km inden for EU samt mellem 1.500-3.500 km uden for EU: Erstatning på 400€
  • Over 3.500 km uden for EU: Erstatning på 600€

Aflysning:

Hvis dit fly er helt aflyst, kan du modtage yderligere økonomisk erstatning ud over billetprisens værdi.

Hvor meget, du kan modtage, afhænger bl.a. af rejsens længde, hvornår du rent faktisk modtager besked om aflysning og lignende kriterier.

Du kan modtage op til følende beløb afhængig af rejsen:

  • Under 1.500 km: Erstatning på 250€
  • Over 1.500 km inden for EU samt mellem 1.500-3.500 km uden for EU: Erstatning på 400€
  • Over 3.500 km uden for EU: Erstatning på 600€

OBS: Vær opmærksom på, at ved både en aflysning og en forsinkelse bør du altid møde op til den planlagte check-in. Dette sikrer, at du utvivlsomt kan søge om at modtage kompensation. Du skal også være sikker på, at du har bekræftet din reservation til den planlagte afgang.

Hvis du vil være 100% sikker på, at flyselskabet rent faktisk yder den kompensation og erstatning, du har krav på, kan du modtage juridisk hjælp fra Dansk Rejsehjælp.

Afvist ved boarding

Du har ret til at modtage erstatning, hvis du bliver afvist ved boarding. Dette kaldes også ’denied boarding’, og det giver dig mulighed til at modtage både økonomisk erstatning, betalt hotelophold og lignende – dette afhænger af situationen.

Du kan risikere at opleve afvisning ved boarding, hvis flyselskabet f.eks. har overbooket flyet. Dette er ganske almindelig procedure hos flyselskaber, da de ofte oplever, at mange passagerer ikke dukker op til afgangen alligevel.

Derfor sørger de for at sælge flere billetter, end hvad der rent faktisk er plads til af passagerer på flyet. Hvis der så – mod forventning – møder flere passagerer op, end der er plads til, så kan flyselskabet afvise dig ved boarding.

Bliver du afvist ved boarding kan du få økonomisk kompensation
Bliver du afvist ved boarding kan du få økonomisk kompensation

Denied boarding kan dog også skyldes, at flyselskabet har måttet skifte over til en flytype, som er mindre end den planlagte.

Du har krav på følgende ved afvist boarding:

  • Mad og drikke betalt af flyselskabet
  • Du skal kunne sende gratis besked om din forsinkelse pr. mail, telefon eller fax til f.eks. pårørende
  • Flyselskabet skal ombooke dig til den næste mulige afgang
  • Vælger du at afbryde rejsen (f.eks. ved mellemlanding), skal flyselskabet tilbyde dig refusion af billetten svarende til fuld billetpris

Foruden ovenstående rettigheder har flyselskabet også pligt til at sørge for hotelovernatning til dig og dine medpassagerer. Selskabet skal endvidere tage særligt hensyn til børn og personer med nedsat førlighed.

Økonomisk kompensation ved afvist boarding:

Ligesom ved flyaflysning og flyforsinkelse har du også ved afvist boarding krav på at modtage økonomisk kompensation på op til ca. 4.500 kr. afhængig af situationen:

  • Under 1.500 km: Erstatning på 250€
  • Over 1.500 km inden for EU samt mellem 1.500-3.500 km uden for EU: Erstatning på 400€
  • Over 3.500 km uden for EU: Erstatning på 600€

Erstatning ved forretningsrejse

Hvis du rejser i arbejdsøjemed, så har du også ovenstående rettigheder ved flyforsinkelser, -aflysninger og denied boarding.

Mange tror dog fejlagtigt, at det er arbejdsgiveren, som har betalt billetten, der har krav på erstatning og økonomisk godtgørelse. Dette er dog ikke tilfældet.

Som tommelfingerregel gælder det ved forretningsrejser, at: Erstatningen følger passageren og ikke den, som har betalt for rejsen.

Du skal dog være opmærksom på, at eftersom det er dig, der har ret til at modtage erstatning og ikke din arbejdsgiver, så er det også dit ansvar at søge om erstatningen. Læs ovenstående afsnit om kompensation og erstatning ved hhv. aflysning, forsinkelse og afvist boarding for at lære mere om dine rettigheder.

Beskadiget bagage og forsinket baggage

Du har også ret til at klage og søge om erstatning, hvis din baggage bliver beskadiget eller forsinket under flyrejsen.

Hvis du mister din indtjekkede baggage, eller hvis baggagen er beskadiget ved modtagelsen, så skal du sende et skriftligt krav om erstatning til flyselskabet inden for 7 dage.

Afhængig af situationen, skal du enten sende din klage til flyselskabet eller til flyselskabets handlingsagent, som er det selskab, der står for at håndtere baggagen for det pågældende flyselskab.

Klager du til handlingsselskabet, flyselskabet eller dit forsikringsselskab i forbindelse med forsinket baggage, skal du sørge for at sende en PIR-rapport med, når du indsender din klage. En PIR-rapport er en rapport, som du får udfærdiget af lufthavnspersonalet i den lufthavn, du står og mangler din baggage i. PIR står for Property Irregularity Report.

Ved forsinket baggage har du op til 21 dage til at gøre krav om erstatning. Vær desuden opmærksom på, at hvis du har købt en pakkerejse med både fly og hotel, så skal du også indsende erstatningskrav og oplyse om situation til dit rejseselskab.

Dansk Rejsehjælp

Dansk Rejsehjælp er en service der hjælper dig igennem hele processen med at søge erstatning, hvis dit fly har været forsinket eller aflyst.

Dansk Rejsehjælp benytter en “no cure, no pay” løsning. Dette betyder at det ikke kommer til at koste dig noget som helst, hvis sagen ikke vindes. Du har altså ingen penge i klemme, og du skal ikke bruge tid på sagen, da Dansk Rejsehjælp står for det hele. Til gengæld skal du betale 30% af kompensationen, hvis sagen vindes. Dette vil dog være en lav pris for de fleste for at undgå alt besværet med selv at skulle søge kompensation.

Sandsynligheden for at vinde en sag om kompensation bliver sandsynligvis også større, når du lader et selskab som Dansk Rejsehjælp står for det hele. Flyselskaberne ved godt at du som privatperson sandsynligvis ikke kender alle regler til fulde. Til gengæld kører disse tjenester så mange sager mod flyselskaberne, at de alle godt ved at Dansk Rejsehjælp har styr på alle regler. Der er derfor større sandsynlighed for at flyselskaberne ikke vil forsøge at sno sig uden om.

Så har du været ude for et forsinket eller aflyst fly, så besøg Dansk Rejsehjælp med det samme og kræv din erstatning nu.

Besøg Dansk Rejsehjælp her

Kommentarer til dette indlæg

  1. Povl Østergaard skriver

    23/07-2018 at 15:05

    mit SAS fly fra Coph. til Paris kl.8:25 med forventet ankomst Charles de Gal kl. 10:15 blev aflyst medens jeg sad og ventede på bording, efter at have ventet et par timer blev jeg med det polske fly sendt til Warszawa hvor jeg i transit måtte vente ind til kl. 20:00 for at fortsætte med Air France til Paris. hvorfra jeg næste formiddag fortsatte med Air Caraibes til Fort de France og dagen efter videre til San Jose Costa Rica.
    ankomst kl 22, 00 en forsinkelse på ialt næsten 12 timer

    Svar
Vil du hjælpe os?
Anmeld Lånekassen på Google - Vi er dybt taknemmelige for din hjælp.
Gode anmeldelser giver os motivation til at lave godt indhold og gåpåmod til at hjælpe dig og andre brugere i kommentarerne.
Anmeld Lånekassen her

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

  • Begrebsforklaringer
  • Sociale ydelser
  • Om Lånekassen
  • CSR
  • Presse
  • Finanstilsynet

Copyright © · Lånekassen, Østre Alle 6, Business Park Nord, 9530 Støvring     -     YouTube, LinkedIN, Facebook, Twitter        Lånekassen er et CO2 neutralt website
CVR: 29 53 76 66     Tlf.: 78 76 26 28    [email protected]    Kontakt    Cookiepolitik    Persondatapolitik    Betingelser
Lånekassen er et kommercielt site. Vi kan modtage provision ved henvisning til eksterne udbydere.